§ 1 Navn
Klubbens
navn er Roskilde Bueskytteklub (RBK72). Klubbens hjemsted er Roskilde Kommune.
§ 2 Formål
Roskilde Bueskytteklubs formål er at udbrede kendskabet og interessen for
bueskydning samt give klubbens medlemmer mulighed for at udøve denne idrætsgren
på betryggende måde.
§ 3 Tilhørsforhold
Klubben
er medlem af Dansk Bueskytteforbund (DBSF) og er undergivet dennes love og
bestemmelser.
§ 4 Optagelse af medlemmer
Som aktiv eller passiv medlem i seniorafdelingen kan optages enhver, der er
fyldt 18 år.
Som aktiv eller
passiv medlem i ungdomsafdelingen kan optages enhver i alderen indtil det
fyldte 18. år. Forældres/værges samtykke til optagelsen skal dog foreligge
inden optagelsen, ligesom det for medlemmer under 9 år kan kræves, at deres
forældre/værge er til stede, når de udøver bueskydning.
§ 5 Æresmedlemmer
Æresmedlemmer
kan på bestyrelsens forslag vælges af generalforsamlingen. Beslutning om
æresmedlemsskab kræver samme flertal, som foreskrevet til ændring af klubbens
vedtægter (jfr. § 18).
Spørgsmål om
æresmedlemsskab kan ikke gøres til genstand for diskussion på
generalforsamlingen.
§ 6 Kontingent
Klubbens kontingent for aktive og passive medlemmer fastsættes for ét år ad
gangen på den ordinære generalforsamling.
For aktive
medlemmer opkræves kontingent 6 måneder forud. For passive medlemmer opkræves
kontingentet helårligt forud
Trænere med Bueskydning
Danmark-uddannelse og frivillige hjælpere kan, efter bestyrelsens godkendelse,
fritages for at betale kontingent med den klausul at personen dels møder
regelmæssigt og dels ikke selv skyder, når han/hun træner andre.
§ 7 Udmeldelse
Til
gyldig udmeldelse kræves, at den sker skriftligt til klubbens kasserer med
mindst 1 måneds varsel til en kontingentperiodes udløb, og at det pågældende
medlem har betalt kontingent til klubben.
Når et medlem er
kommet i kontingentrestance for 3 måneder betragtes vedkommende automatisk som
udmeldt.”
§ 8 Eksklusion
Bestyrelsen
kan indstille et medlem til eksklusion, når særlige forhold giver anledning
dertil. Inden bestyrelsen træffer afgørelse om eksklusion, skal vedkommende
medlem have haft lejlighed til at fremføre sit forsvar, ligesom vedkommende kan
kræve, at spørgsmålet om eksklusion afgøres på den førstkommende
generalforsamling.
I alle tilfælde,
hvor eksklusion skal behandles på en generalforsamling, har vedkommende medlem
krav på at få meddelelse herom senest 3 uger før generalforsamlingens
afholdelse, ligesom medlemmet har adgang til denne med ret til at forsvare sig.
Spørgsmålet om
eksklusion skal optages som særskilt punkt på dagsordenen til
generalforsamlingen. Generalforsamlingens beslutning om eksklusion kræver samme
flertal, som foreskrevet til ændring af klubbens vedtægter (jfr. § 16).
Et medlem, der er
blevet ekskluderet i henhold til en generalforsamlingsbeslutning, kan kun på ny
optages som medlem ved en ny generalforsamlingsbeslutning. Hertil kræves samme
flertal som ved beslutning om eksklusion.
§ 9 Ordinær generalforsamling
Klubbens generalforsamling er klubbens højeste myndighed. Den ordinære
generalforsamling, der skal afholdes hvert år i februar måned, indkaldes med
mindst 3 ugers varsel ved skriftlig meddelelse til medlemmerne.
Indkaldelsen skal
indeholde dagsorden.
Forslag, der
ønskes forelagt generalforsamlingen til vedtagelse, skal være bestyrelsen i
hænde senest 2 uger før generalforsamlingens afholdelse. Indkomne forslag ophænges
i klubben senest 10 dage før generalforsamlingen.
Stemmeret har
bestyrelsen, æresmedlemmer og alle medlemmer, der har været medlem i mindst 3
måneder før generalforsamlingens afholdelse og som ikke er i
kontingentrestance.
Stemmeret kan kun
udøves ved personligt fremmøde eller ved skriftlig fuldmagt.
§ 10 Dagsorden
Dagsorden for den ordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende
punkter:
1. Valg af dirigent
2. Bestyrelsens beretning for det forløbne år
3. Forelæggelse af det forløbne års regnskab til godkendelse
4. Behandling af indkomne forslag fra medlemmerne
5. Behandling af indkomne forslag fra bestyrelsen, herunder budget
6. Valg af formand
7. Valg af kasserer
8. Valg af 3 bestyrelsesmedlemmer. Hele bestyrelsen dækker
funktionerne: cheftræner, materialechef, webmaster, gæsteskyttearrangør og
socialchef
9. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter
10. Valg af 2 revisorer
11. Valg af 1 revisorsuppleant
12. Eventuelt
§ 11 Ekstraordinær
generalforsamling
Ekstraordinær generalforsamling kan til enhver tid indkaldes af bestyrelsen
og skal indkaldes, når mindst 25 % af de stemmeberettigede medlemmer skriftligt
stiller krav herom til bestyrelsen.
I sidstnævnte
tilfælde skal den ekstraordinære generalforsamling afholdes senest 6 uger
efter, at kravet er fremsat over for bestyrelsen med oplysning om, hvilke emner
der ønskes behandlet
Indkaldelsen til
den ekstraordinære generalforsamling skal ske som til den ordinære
generalforsamling (jfr. § 8).
Dagsordenen for
den ekstraordinære generalforsamling skal mindst omfatte følgende punkter:
1. Valg af dirigent
2. Behandling af de indkomne forslag
3. Eventuelt
§ 12 Generalforsamlingen
Til at lede forhandlingerne vælger generalforsamlingen selv sin dirigent.
Denne må dog ikke være medlem af bestyrelsen.
Generalforsamlingens
beslutninger træffes ved simpelt stemmeflerhed med mindre andet specifikt er
omtalt i disse vedtægter.
Dirigenten
bestemmer afstemningsmåden. På begæring fra ét stemmeberettiget medlem skal
afstemning og valg foregå skriftligt. Alle afstemninger om eksklusion skal
foregå skriftligt.
Generalforsamlingens
beslutninger indføres i en protokol, hvori også referat af forhandlingerne
indføres i det omfang dirigenten bestemmer.
Protokollen
underskrives af dirigenten.
§ 13 Bestyrelsen
Forældre er valgbare til bestyrelsen.
Fraværende
valgbare medlemmer kan vælges, når der skriftligt foreligger tilsagn om, at
vedkommende vil modtage valg til den foreslåede post.
Bestyrelsen
vælges for ét år ad gangen.
Bestyrelsen
konstituerer sig selv, således at den, udover de direkte valg, dækker de i
bilaget beskrevne funktioner. Endvidere udpeges et af bestyrelsesmedlemmerne
til også at være næstformand.
Klubbens daglige
ledelse består af formand, kasserer og cheftræner. Bestyrelsen nedsætter de for
klubbens drift nødvendige ad hoc udvalg.
Såfremt formanden
eller kassereren fratræder i en valgperiode, kan bestyrelsen vælge en ny
formand eller kasserer blandt bestyrelsens øvrige medlemmer
De vedtagne
beslutninger og foretagne handlinger forpligter klubben i henhold til lovene.
§ 14 Tegning og hæftelse
Klubben tegnes af formanden.
Større økonomiske
dispositioner forudsættes behandlet og besluttet i bestyrelsen.
Der påhviler ikke
klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for de forpligtelse, som påhviler
klubben.
§ 15 Bestyrelsesmøde
Bestyrelsens første møde skal afholdes senest 14 dage efter
generalforsamlingens afholdelse.
Bestyrelsen
fastsætter selv sin forretningsorden.
Bestyrelsen er
kun beslutningsdygtig når mindst halvdelen af dens medlemmer er til stede.
Formanden eller næstformanden skal dog altid være til stede for at bestyrelsens
beslutninger er gyldige.
I tilfælde af
formandens forfald indtræder næstformanden i hans sted.
Ved stemmelighed
bortfalder det omhandlede forslag.
Der tages et
beslutningsreferat af bestyrelsens beslutninger.
§ 16 Regnskab
Klubbens regnskabsår er kalenderåret.
Bestyrelsen skal
inden generalforsamlingen afgive driftsregnskab for det foregående år og status
pr. 31. december til revisorerne.
Forsynet med
revisorernes påtegning forelægges driftsregnskabet og status den ordinære
generalforsamling til godkendelse.
§ 17 Revision
Revisorerne og revisorsuppleanter vælges for ét år ad gangen.
Revisionsformen
er regnskabsmæssig revision, og revisorerne skal hvert år i januar måned
gennemgå det samlede regnskab og påse, at beholdningerne er til stede.
Driftsregnskab og
status forsynes med revisorernes påtegning.
Enhver af
revisorerne har til enhver tid ret til at gennemgå klubbens regnskab og
beholdninger.
§ 18 Vedtægtsændringer
Forandringer i disse vedtægter kan ske på enhver generalforsamling, når
mindst 2/3 af de afgivne stemmer er for forslaget.
§ 19 Klubbens opløsning
Bestemmelse om klubbens opløsning kan kun tages på en i dette øjemed særlig
indkaldt generalforsamling. Til dennes beslutningsdygtighed kræves, at mindst
1/2 af klubbens stemmeberettigede medlemmer er til stede, og til forslagets
vedtagelse kræves, at mindst 3/4 af de afgivne stemmer er for forslaget.
Opnås et sådant
flertal på en generalforsamling, der ikke er beslutningsdygtig, indkaldes til
en ny generalforsamling, hvor beslutningen kan træffes med ovennævnte stemmeflerhed
uanset hvilket antal stemmeberettigede medlemmer, der er til stede.
I tilfælde af
opløsning skal den formue, der er i behold, overdrages Dansk Bueskytteforbund
(DBSF).
Bilag:
Funktionsbeskrivelse for bestyrelsesmedlemmer.
Formand:
Organisatorisk
arbejde herunder kontakt til Roskilde Kommune, RIU, DBSF, SBSU m.fl.
Hverve person til indkøb af kioskvarer m.m.
Kasserer:
Ajourføre
medlemsliste
Opkræve medlemskontingent
Betale regninger samt kontingenter til SBSU og RIU
Kontakt med Kulturforvaltningen omkring økonomi
Udarbejde årsregnskab og budget
Cheftræner:
Rekruttere
trænere og hjælpetrænere
Planlægge træning, trænermøder, forældremøder
Forestå indkøb af træningsmateriel f.eks. pile, fingerlapper, armbeskyttere,
ansigter og reparationsansigter *)
Hverve medlemmer/forældre til reparation af pile og ansigter.
Materialechef:
Ansvarlig
for at skydemåtter indendørs og udendørs holdes i god stand.
Indkøb af reparationsmåtter m.m.*)
Hverve hjælp til løsning af opgaver.
Webmaster/redaktør:
Vedligeholder
hjemmesiden www.rbk72.dk med aktuelle informationer, resultater og billeder.
Klubnyt er en del af hjemmesiden.
Gæsteskyttearrangør:
Indgå
aftaler med personer som ønsker et bueskyttearrangement mod betaling
Hverve medlemmer til afvikling af arrangementer
Instruere hvervede medlemmer i afviklingsmåde, så arrangementerne afvikles ens
fra gang til gang
Sørge for nødvendigt materiel til arrangementets afvikling *)
Hverve person til reparation af gæsteskyttepile.
Socialchef
Medlemssammenkomster
Klubmesterskab
Sociale arrangementer (f.eks. juleskydning, fastelavnsskydning m.m.)
Fællesopgaver:
Hverve
personer til renholdelse af indendørsfaciliteterne.
Udleje klubbuer
Salg af udstyr til medlemmerne.
Udlevere/registrere klubnøgler.
Afvikle ungdomsstævner
_________________________________________________
*) Indkøb foretages kun efter aftale med formand eller bestyrelse.